12/25/2009

A good story i think....

When I got home that night as my wife served dinner, I held her hand
and said, I've got something to tell you. She sat down and ate
quietly. Again I observed the hurt in her eyes. Suddenly I didn't know
how to open my mouth. But I had to let her know what I was thinking. I
want a divorce... I raised the topic calmly.

She didn't seem to be annoyed by my words, instead she asked me
softly, why? I avoided her question. This made her angry. She threw
away the chopsticks and shouted at me, you are not a man! That night,
we didn't talk to each other. She was weeping. I knew she wanted to
find out what had happened to our marriage. But I could hardly give
her a satisfactory answer; she had lost my heart to Dew. I didn't love
her anymore. I just pitied her! With a deep sense of guilt, I drafted
a divorce agreement which stated that she could own our house, our
car, and 30% stake of my company. She glanced at it and then tore it
into pieces. The woman who had spent ten years of her life with me had
become a stranger. I felt sorry for her wasted time, resources and
energy but I could not take back what I had said for I loved Dew so
dearly. Finally she cried loudly in front of me, which was what I had
expected to see. To me her cry was actually a kind of release. The
idea of divorce which had obsessed me for several weeks seemed to be
firmer and clearer now..

The next day, I came back home very late and found her writing
something at the table. I didn't have supper but went straight to
sleep and fell asleep very fast because I was tired after an eventful
day with Dew. When I woke up, she was still there at the table
writing. I just did not care so I turned over and was asleep again. In
the morning she presented her divorce conditions: she didn't want
anything from me, but needed a month's notice before the divorce. She
requested that in that one month we both struggle to live as normal a
life as possible. Her reasons were simple: our son had his exams in a
month's time and she didn't want to disrupt him with our broken
marriage.

This was agreeable to me. But she had something more, she asked me to
recall how I had carried her into out bridal room on our wedding day.
She requested that everyday for the month's duration I carry her out
of our bedroom to the front door ever morning. I thought she was going
crazy.. Just to make our last days together bearable I accepted her
odd request.

I told Dew about my wife's divorce conditions... She laughed loudly
and thought it was absurd. No matter what tricks she applies, she has
to face the divorce, she said scornfully...

My wife and I hadn't had any body contact since my divorce intention
was explicitly expressed. So when I carried her out on the first day,
we both appeared clumsy. Our son clapped behind us, daddy is holding
mummy in his arms. His words brought me a sense of pain. From the
bedroom to the sitting room, then to the door, I walked over ten
meters with her in my arms. She closed her eyes and said softly; don't
tell our son about the divorce. I nodded, feeling somewhat upset. I
put her down outside the door. She went to wait for the bus to work. I
drove alone to the office. On the second day, both of us acted much
more easily. She leaned on my chest. I could smell the fragrance of
her blouse. I realized that I realized she was not young any more.
There were fine wrinkles on her face, her hair was graying! Our
marriage had taken its toll on her. For a minute I wondered what I had
done to her. On the fourth day, when I lifted her up, I felt a sense
of intimacy returning. This was the woman who had given ten years of
her life to me.

On the fifth and sixth day, I realized that our sense of intimacy was
growing again. I didn't tell Dew about this. It became easier to carry
her as the month slipped by. Perhaps the everyday workout made me
stronger. She was choosing what to wear one morning. She tried on
quite a few dresses but could not find a suitable one. Then she
sighed, all my dresses have grown bigger. I suddenly realized that she
had grown so thin, that was the reason why I could carry her more
easily. Suddenly it hit me... she had buried so much pain and
bitterness in her heart. Subconsciously I reached out and touched her
head.

Our son came in at the moment and said, Dad, it's time to carry mum
out. To him, seeing his father carrying his mother out had become an
essential part of his life. My wife gestured to our son to come closer
and hugged him tightly. I turned my face away because I was afraid I
might change my mind at this last minute. I then held her in my arms,
walking from the bedroom, through the sitting room, to the hallway.
Her hand surrounded my neck softly and naturally. I held her body
tightly; it was just like our wedding day. But her much lighter weight
made me sad.

On the last day, when I held her in my arms I could hardly move a
step. Our son had gone to school. I held her tightly and said, I
hadn't noticed that our life lacked intimacy. I drove to
office.....jumped out of the car swiftly without locking the door. I
was afraid any delay would make me change my mind... I walked
upstairs. Dew opened the door and I said to her, Sorry, Dew, I do not
want the divorce anymore. She looked at me, astonished, and then
touched my forehead. Do you have a fever? She said. I moved her hand
off my head. Sorry, Dew, I said, I won't divorce. My marriage life was
boring probably because she and I didn't value the details of our
lives, not because we didn't love each other any more. Now I realize
that since I carried her into my home on our wedding day I am supposed
to hold her until death do us apart.. Dew seemed to suddenly wake up.
She gave me a loud slap and then slammed the door and burst into
tears.

I walked downstairs and drove away. At the floral shop on the way, I
ordered a bouquet of flowers for my wife.. The salesgirl asked me what
to write on the card. I smiled and wrote, I'll carry you out every
morning until death do us apart. That evening I arrived home, flowers
in my hands, a smile on my face, I ran up stairs, only to find my wife
in the bed -dead......I cried and cried uncontrollably and carried her
for the last time from the room to the hall with tears streaming down
my face and gazing at my only son, his tears rolling from his eyes,
they made me cry even more. I had lost my love, my wife and a loving
and caring mother and nothing I could do now to put the clock
backward. I had all the time now to look at her motionless body in
detail but I knew it was going to be only for a short while until she
made her last journey to the Lord......

I held my son and wept again and again thinking of all the things I
did not do for her when she was still alive.........and placed gently
the flowers in her hands with my tears trickling on them........she
was gone forever, all my tears would not bring her back .

The small details of your lives are what really matter in a
relationship. It is not the mansion, the car, property, the money in
the bank, blah..blah..blah. These create an environment conducive for
happiness but cannot give happiness in themselves. So find time to be
your spouse's friend and do those little things for each other that
build intimacy.. Do have a real happy marriage!

12/20/2009

bErHiJrahLah kita Ke aRAh yg LebIh BAik=)



blom trlmbt rasenye nk ngucap salam maal hijrah buat sume kwn2=)
sebot sal maal hijrah,ape azam baru kite? nk kuruskah? nk lebih strugglekah? nk kurg tidokah??owhoho...msg2 mungkin ade yg da psg niat nk lbh baekkan?
sebot org,ak sindri ni da ada niat ke??

huhu...ye,saye ade=) saye mahu berubah ke arah yg lebih baek drpd tahun2 sblmnye..seharusnye kite perlu bersyukr kerna msh dipnjgkan umo olehNya..ingtla kwn2, gunakanla umo kite ni dgn sebaeknye kearah jln yg betol dan diredhai..dlm dunia ni,nobody's perfect..sbgai hmbaNya, kite hendkla salu berdoa moga stiap amalan kebaikan kite dtrimeNya..saye mahu berubah tp bagaimana?mgkn ade yg sesetgh pk camnikan?disbbkan faktor persekitaran,rakan2 n mgkn keluarga ke,yg menyebbkn seseorg itu xdpt nk berubh..so,peranan rakan2 yg laen bantulah dia untuk berubah..

mgkn ade rakan kite yg mahu berubah,jd kita sbgai rakan,bantulah die untuk berubah..org yg nk berubah ni,perlukan masa,kite tak blh r nk mtk die brubah scr drastikkan,mgkn mase akn dtg kite akn nmpk perubhan die sape tau..sume ni hanya Allah sahaja yg maha mengetahui..so,sbgai rakan gak yg nk lihat kawan kite ni berubah,doakanla die salu moga hati die mmg ikhlas nk berubah..ye,inila azam yg kite nak,berubah ke arah yg lebih baek=D
cemana plak azam2 yg laen yg tak dpt dilaksanakan?ye,sempat lg nk buat sempena tahun baru ni..harap2 dpt laksanakn dgn segera...ape azamku??ye,mahu turun 5kg=p

ye..sbgai kawan,saye berase sgt gembire apabila ada rakan saye yg nak berubah..
dan semestinya saye brase lbh sgt gembire andai saye sindri yg dpt berubah ke arah lbh baek..
saye sbgai rakan sntiasa mendoakan moga kawan saye dpt berubah ke arah yg lbh baek,
andai 1 hari nanti saye ditakdirkan bertemu kamu kembali,
mgkn sayala antara org yg plg gembira skali dgn perubahan kamu,
dan biarla perubahan kamu itu berkekalan ke arah yg lebih baek,
dan saya juga tidak menafikan smoga andai tiba satu masa itu,
saya mahu menjadi seorg yg lebih baek drpd yg sblmnya,
dan tidak dinafikan saye telah bertemu dgn beberapa rakan2 saya yg telah berubh ke arah yg lebih baek,perasaan itu sggh menakjubkan bila kita sindri melihatnya, da tak sama mcm dulu,malah lbh baek berbndg yg dulu,bukanka itu adlh yg terbaek bg dirinya??
dan yg terbaek juga bg saya kerana seolah2 memberi 1 smgt pada saya moga saya dpt berubah mcm dia juga^^

buat rakan saya yg nk berubah,saye sentiasa mendoakan kamu smoge kamu dpt berubah kearah yg lbh baek dan biarla perubahan kamu itu dpt memberi kepuasan kepada diri kamu sendiri,bukan kerana dipaksa tetapi datang dari hati yg ikhlas...moga Allah sentiasa bersama kamu dan saya dan juga rakan2 yg laen^^


adios~~~again,salam maal hijrah dari saya=D


12/06/2009

sahabat lamaku..

Alhamdulillah..akhirnya berjaya juga ana memperbaharui blog yg suda lapuk ni...
kasi dia namapak 'fresh' sikit..nampak menarik pada pandangan mataku...pun suda cukup bagi menggembirakan hati ana....mepek pulak aku ni...

okla...berkaitan tajuk blog ana pada hari ini,
actually, hari tu ana ada kemas bilik yg bersepah2..pastu TERjumpala kenangan2 lama kat skool dulu...KISAS ke...SMAKL ke....SK** ke...
gambar2 kelas...majalah2 sekolah...kawan2 satu kelas...T_T....
da lama kita tak berjumpa....
agak2 nye bila?
da tue bangka??...or...makan nasi minyak??...da beranak-pinak??....badan da naik kg ke??...turun ke???
ana pun tak taula...bila kan..
hanya Allah yang berkuasa yang Maha Menentukan..
ana pasti sahabat2 ana ramai yang da berubah...dan ana mengharapkan perubahan tu biarlah perubahan yang baik..
kalau ada yang jadi teruk and dia tahu dia da teruk, segeralah merujuk kpd Allah..
Dia pasti akan mendengar setiap rintihan kita..
ana tak nafikan MEMANG bukan senang untuk maintainkan benda yang baik dalam diri kita..
it's very and really hard sepertimana firman Allah dalam surah al-ankabut ayat 2,
"apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'kami telah beriman' dan mereka tidak diuji?"
yes! setiap hambanya sememangnya diuji dan setiap orang menghadapi ujian yang berbeza dan takkan pernah sama...kerana hanya Dia sahaja yang mengetahui sejauh mana kekuatan hamba2Nya...
sebagaimana dalam surah al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya....."
kalau kita rasa ujian yang Allah berikan terhadap kita sangat berat, ingatlah bahawa ujian tu sebenarnya sesuai dengan kemampuan kita kerana sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hamba2nya sebaliknya merekalah yang menzalimi diri sendiri sepertimana yang Allah nyatakan dalam kebanyakan surah2...
di sini ana ingin berkongsi mengenai "HOW TO CHOOSE A FRIEND"
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,
'seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab itu baiklah seseorang dari kamu semua meneliti orang yang akan dikasihinya'
riwayat Abu Daud dan Tarmizi
pesanan Al-Qamah kepada anaknya...
"anakku, jika kamu berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka pilihlah yang mempunyai sifat ini iaitu,
  • Jika engkau melayaninya, dia suka melindungimu
  • Jika engkau menjadi sahabatnya, dia akan menjadi hiasan bagi dirimu
  • Jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, dia akan mencukupkan keperluanmu
  • Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan, lalu dia menyambutnya dengan rasa terharu
  • Jika dia melihat kebaikan yang timbul dari dirimu, dia suka menghitungnya dan menganggapnya sangat bernilai
  • Jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu, lalu dia cuba melindungkannya
  • Pilihlah sahabat yang apabila engkau meminta sesuatu daripadanya, dia pasti memberi
  • Jika engkau diam, dia mula menyapa dahulu
  • Jika ada kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia pasti membantu, meringankan serta menghiburkan
  • Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata2, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayai sahaja
  • Jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berat, dia suka menemanimu mengusahakannya
  • Jika engkau berselisih dengannya, dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu

oleh itu wahai sahabat2ku yang ana kasihi skalian..marilah sama2 kita mempraktikkan apa yang disarankan oleh al-Qamah ini...

moga berjaya dalam persahabatanmu dan hidupmu jua....

12/02/2009

kemas rumah anda...

baru2 ini saya berkesempatan meng "interview" beberapa org yg saya jumpa di tepi jalan2..
soalan saya ialah berkenaan dgn JIRAN.
tujuan saya menyoal mereka adlh untuk mengetahui sejauh mana kpntingan jran dlm hidup seseorg...
pernah tak anda berpindah rumah??
brape kali??
seronok x pndah rmh??
banyak x jiran?
kenal semua?
still contact dengan jiran lama?
ada x jran yg bermasalah?
mcm...ad yg bwk blk jantina lain dlm rumah bg yg bujang, ad yg meragut ke, yg brgaduh x habis2, yg menjerit terpekik terlolong ke, yg xpena tahu pun sape jran sblh rumah die...
ada x?
pena dgr x pepatah arab, "al-jarr qobla ad-darr"?
1st answer: ye, sy pena brpndh rumah...byk kali plak tu...
jiran meeeemang banyakkkk...x terkire.. da byk kali pndh kn, mstila byk..
nk kate kenal semue tu, xdela smpi mendalam sgt, just knal2 mcm 2 jela..
contact ngan jiran lama?..hmmm...kalo ad kwn sebaya 2 yela contact lg, tp kalo dgn mkck2 2 xdela contact da..
jran bermasalah???hmmm rmh trbaru ni xtaula plak...tp kalo umah dulu alhamdulillah xdela mslh brt sgt...jran bising 2 prkara biase...small matter man! da hdp brjiran, kt mestila trime jran kita seadanya...
pepatah 2, sy pena dgr time skola men dlu...memg btol pon ppatah 2.. sbb ustaz sy ada ckp, kalo nk pndh rumah kene tgk jiran dlu, baru tgk rumh.
biar rumah buruk sekalipun, asalkan jiran kita baik...yela, sape nk ddk sebelah rumah bapak ayam kan?
2nd answer: ak x pena pnda umah..dr aku umo stahun smpaila skang umah aku kt kampung **** 2 jela...xpena rase pn dok kaw baru...
mcm mane nk sonok, xpena rase pn pndah. tp best r ak ckp, dok kaw ak ni...ak cukup kenal ngan sume jran aku...rapat beb!
jiran aku dr dulu smpi skang org yg same je...xpena brubh pon...tp, 1 r yg plg best pon, aku memg rrrapatttt giler ah ngan jran aku ni...da kenal dr umo stahon kn...smpai skang la still contact..masalah dorg, mslh aku jgk..
jiran aku sume baek punye! gerenti 100%..
ppatah 2, hmm..aku pena dgr..tp, aku xdela tau sgt mksd sebenar die..
3rd answer: pndah uma?...pena r skali je...2 pon aku nyamph gle nk pndh...dala penat..nk kms brg pon leceh...ish! malas!! tp, ak kesian ngan mak bapak ak...dpt ank degil cmni...ad kaitan ke??haha
jiran???what the heck is that??aku x pena dgr pon prkataan jran 2..aku mane amek tau pasal jiran ni...aku, aku...kau, kau...
jran brmasalah....aku rase...aku la kot jran yg bermasalah 2...tau xpe...sedar pon..
pepatah ARAB???mengaji pon aku xpena! cmne aku nk tahu pemende tu??ish3x...trok btola mamat ni...
ha! nila jwpn2 yg saya dpt..
brdsrkan soal selidik saya ni...saya rasa, xramai yg menegenali jiran kita dgn lebih dekat.
sebagai seorang muslim, kita seharusnya dan sepatutnya mengenali jiran2 kita. kerana merekalah yg paling dekat dgn kita.
saya menyokong jwpn no.1, sgt bagus sesiapa yg mempunyai jiran spt itu. sesiapa yg seperti no.1, kekalkan, karakter anda!
kpd sesiapa yg bernombor 2, baik, kalau bole tolong jiran2 anda yg bermasalah pula.
no.3, anda perlu UBAH sikap anda! anda seharusnya lebih cakna akan masalah sekeliling anda! dan bukannya mementingkan diri sendiri...
marilah kita bersama2 bermuhasabah diri...yang mana stukah anda??
renung2kn dan pikir2kn...
skrglah masanya untuk anda berubah!!

11/30/2009

aku ingin berubah!!!!

saya pasti semua orang inginkan perubahan dalam diri masing2.
tetapi....senang ke nak berubah???
@msti ada azam
@smgt
@kekuatan yg tinggi..
bukan lebih krg je ke 3 tiga tu?
nmpk mcm same..
tp, senanye berbeza same skali!
saya bagi contoh dan keadaan
-pljr yg menetap di asrama sentiasa mempunyai AZAM untuk study apabila pulang bercuti di rumah...akan tetapi, SEMANGATnye hilang serta-merta sebaik tibe di rumah.
sy pasti ramai yg pernah mengalami konflik perasaan sebegini terutamanya pljr perempuan.
dlm keadaan di ats, pljr trsebut tdk mempunyai KEKUATAN yg tggi utk berubah plus prskitrn sekeliling yg tdk mggalakkn utk berubah.
contoh ke 2;
-pljr yg mghapal al-quran....senang ke nk menten hapalan kt umah???
sgt sng kalo ke 3 tige elemen yg di ats sememangnye trsemat dlm diri mereka..
AZAM utk 'iadah sebyk2 yg mgkn..
SEMANGAT yg berkoba2 utk berubah..
KEKUATAN &KECEKALAN utk mengabaikan gangguan2 d sekeliling...
oleh itu, marilah kita meNYATUkan hati kte utk brubh!!
go go chaiyok!!!
b/h: bkn sng nk menten hapalan kte kt umah....memg kalo ad ke3 tiga elemen 2 je br bole... tp, kt perlu mencube! jgn pernah ada perasaan PUTUS ASA!

11/27/2009

engkaulah sahabatku....

Persahabatan...ukhuwwah...
Satu jalinan yang sangat indah
Andai persahabatan itu didasari dengan keimanan dan kepercayaan...
Pasti tiada sengketa dan tiada yang terasa...

Andai ukhuwwah itu
Suatu hari nanti diujiNya
Pasti akan bercantum semula
Kerana ukhuwwah tersebut terjalin keranaNya..

Indahnya sebuah persahabatan
Andai setiap orang saling mempercayai
Tiada yang memfitnah, berdusta, menghina
Jangan sesekali engkau cuba mengkhianatinya!
Andai kepercayaan dikhianati,
Maka rosaklah semua...
Timbul ragu-ragu, syak wasangka yang tidak dapat dielakkan..
Sahabatku...
Ketahuilah satu perkara
Aku mencintai dan menyayangimu kerana Allah
Andai aku melakukan kejahatan dan maksiat
Aku mohon agar dikau menegur aku
Kerana kaulah sahabatku
Andai engkau mempunyai ilmu
Aku pinta agar engkau berkongsi ilmu denganku
Kerana aku sahabatmu yang jahil
Andai terpalit rasa buruk sangkaku padamu
Ketahuilah bahawa aku memrlukan penjelasan yang sebenar darimu
Kerana aku tidak mahu berterusan berburuk sangka denganmu
Kerana kita adalah sahabat
Andai aku tahu sesuatu kebenaran tentang dirimu dari orang lain
Dan engkau berterusan berdusta denganku
Aku merayu agar kau mengaku kebenarannya
Kerana aku tidak mahu persahabatan kita terus dikhianati
Andai kita berada di berlainan jemaah
Aku tidak mahu kerana jemaah, persahabatan kita hancur
Andai kita tiada lagi persamaan fikrah
Aku masih berharap agar dikau jujur denganku
Kerana sahabatku, matlamat kita adalah sama
Iaitu mencari dan mengharapkan keredhaan dariNya
Sahabatku,
Ketahuilah..Aku memohon kebenaran darimu
Agar aku dapat membantumu juga
Agar masalah engkau dapat aku selesaikan
Kerana aku menyayangimu
Kerana aku memerlukanmu
Kerana engkaulah sahabatku
Andai satu hari nanti
Kita benar-benar sudah tidak sehaluan lagi
Ketahuilah, aku masih mengharap agar persahabatan kita
Menjadi seperti suatu masa dahulu

11/21/2009

~~~pengaroh KetIKA ciNTa beRtaSBih~~~

ade 1 part 2,gini soklan die..
ape itu cinta sih??
haha..ni yg ak nk komen ni..
almklmla,xdpt belakon dlm 2,komen dlm ni pon jadila..
hahaha=P
kemain lg dorg bersastera dlm cite 2..besela..ade skrip=P
hahaha...tp ak pon nk bg jwpn ak gak r..truly ni hand made dr ak=)
(sastera gak ak ni ek=P)
ape itu cinta sih?
in my opinion......

cinta itu adalah suatu perasaan,
cinta itu lahir dari hati setiap insan,
cinta itu sesuatu yg sukar tuk ditafsirkan,
cinta itu sesuatu yg suci dan menenangkan,
cinta itu ibarat hanya kita saja yg mampu rasakan,
cinta itu indah andai kita mampu praktikkan,

andai benar kita tahu apa itu cinta,
kita tidak akan mempermainkan cinta,
andai benar kita tahu apa itu cinta,
kita xkan semudah itu melafazkan kata cinta,
andai benar kita tahu apa itu cinta,
dengan sebaiknya kita akan menjaga cinta,
andai benar kita tahu apa itu cinta,
kita akan setia dengan cinta,
andai benar kita tahu apa itu cinta,
tiada kata nista dan pura2 dlm cinta,
dan andai benar kita tahu apa itu cinta,

cintaila dia seadanya...

kerna cinta itu telah disediakan khas untuk kita,
kerna cinta itu juga adalah nikmat dari yang maha esa,
kerna cinta itu tiada gantinya,
kerna cinta itu memang milik kita,
dan kerna cinta itu jugalah menjadikan kita semakin dekat dgn-Nya...


ya allah,
sucikanla cinta ak andai benar dia milikku,
tenangkanla hati ak andai benar dia untukku,
ikhlaskanla ak terima dia seadanya andai itu yg terbaek buatku,
berila ak cinta padanya yg dpt membuatkanku semakin mendekati-Mu,
ikhlas,suci hanya keranaMu ya allah....amin...


heeee=) ok xjwpn ni??hoho~~
ak rase ak patot gantikan tmpat anna althafunnisa 2..hoho~~

p/s:kebelakangan ni suke sgt blogging..nk dekat exm pon blogging je keje..
terok!=P sedarla weh..
adoiyai....

11/07/2009

feelin empty T_T


have u ever feelin empty??sumtimes.. donno wat's the coz of it..its jus empty..empty space covering ur brain..reading notes twice,third times still xganjak muke surat sblh..aish! feel worst sumtimes,,huhu...dgn ujan lebatnye skang ni,lg r rs nape jiwa ni cam kosong je..huhu..ya allah,kau berila ak ketenangan hati untuk stdy..amin.. xtau nape..otak merewang...xde pk ape2 pon..cume kosong..ibarat tin kosong..kosong..ngah kosong2 ni dgr plak lagu ni..rs terisi sket jiwa ni..tp knape msh rs kosong??ku ibaratkn diriku mcm da kurg sgt ngan pengisian rohani..huhu..makanan jiwa yg harus sentiasa ada..ya allah,bantula ak..

MUhasaBah CinTA

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari Mu
Ku pasrahkan semua pada Mu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan Mu

doakan ak agar ak sentiasa diberi kekuatan dan semangat untuk trus berusaha dan berbakti kpd saudara seagamaku~
ya allah,
kuatkan jiwaku,
kuatkan semangatku,
kuatkan hatiku,
kuatkan diriku,
dlm menmpuh dugaanmu ini..

10/24/2009

kAdaNG-KaDang...

kadang2 kite berdoa utk kuat..
tp byk pule dugaan dtg..

kadang2 kite minta cerdik..
tp msalah pule yg timbul..

kadang2 kite minta kebahagiaan..
tp huru hara pule berlaku..

dugaan menjadikan kite kuat..
masalh menjadikan kite berfkir..
huru hara menjadikan kite tabah..

hebatkan Allah=)
semuanya ade hikmah..

kalaula manusia tahu hadis ini..
' telah berkata Jibril:
wahai Tuhan,
Engkau sampaikanla hajat hambamu ini,
maka Allah menjawab:
Biarkan hambaKu itu,
kerana Aku mencintai suaranya...'
~~anas bin malik~~

berdoala slalu moga insyaallah 1 hari nanti doa kite akn diperkenankan jua olehNya..
mgkn lambt doa itu termakbul..
tp andai kite berusaha dgn seikhlas hati..
insyaallah,termakbul jua..amin..

walopun kite rs kite jahat..
tp disebalik kejahatn kite sbnrnye terselit 1 kebaikan yg mgkn kite xketahui..
dan mgkn kebaikn itu hanya Allah sahaja yg tahu..
walopun kite rs kite xpandai..
tp disebalik kurg pandai kite itu sbnrnye terselit 1 kepandaian yg mgkn kite xjmpe..
tp sbnrnye kite tlh mggunakannya ke arah yg betul..
dan ini juga hanya Allah jua yg maha mengetahui..
dan ingtla..walopun kite rs kite xsmpurna pada mata org laen..
ingtla sesungguhnya tiada 1 pon manusia yg sempurna dimuka bumi tuhan ini..
bersyukurla dgn apa yg ada..
sesggghnya msh ade manusia yg hidup melarat dan kebulur tp msh mahu trus hidup..
kerana mereka ada matlamat utk tros hidup..
bgaimana dgn kita??
tetapknla mtlamat hidup kita..
contohila mereka2 yg hidup melarat itu..
walopun hidup sgt susah tp ttp gembira walopun diberikan secebis roti
ataupun seteguk air..
~~syukur alhamdulillah krn daku msh tros hidup dimuka bumi ini~~
smoge aku dpt tros berusaha mncapai mtlamatku..amin...

sesungguhnya orang yang beriman itu senantiasa diuji..

Alhamdulillah, setelah sebulan baru dapat buat post baru...
baru hari ni dapat singgah cc dekat kuala kubu bharu..

terima kasih ana ucapkan kepada sesiapa yang sudi nak follow blog ni.
komen2 dari anda bagi memantapkan blog ini sangatlah dialu-alukan.

untuk pengetahuan semua, insyaAllah kalau tiada aral melintang, ana akan menduduki peperiksaan bagi semester 2 pada 16-20 November ini. Jadi ramai2lah doa untuk ana agar lulus dalam peperiksaan ini.
peperiksaan yang ana duduki tidak sama dengan peperiksaan akademik.

sehubungan dengan itu, ana ingin memohon maaf kepada semua andai ana ada buat salah dan silap. sesungguhnya manusia itu tidak pernah lari dari melakukan kesilapan.
maaf juga andai blog ini tidak mendatangkan manfaat kepada semua. maklumlah otak masih mentah. xmasak ranum lagi jadi suka merapu.

9/25/2009

raya...raya....raya.....zzzzz

pejam celik pejam celik pejam celik...
xsangka hari ni dah masuk hari raya yang ke-6
sekejap kan?
rasanya dari raya 1st sampaila hari ni my family x berenti2 pegi beraya
jap g pegi lagi....kat seremban pulak..
ramai sangat sedare mare nk diziarah....
esok ade lagi....pegi open housela plak...
ahad...balik asrama...
penat...penat...penat...

tujuan dan niat nk pegi menziarahi sedare mare memg murni...
yela nak sambungkan tali silaturrahim....memg baik
tapi semalam my sis n i terpk satu mende...
katakanla bila kkami da besa nanti, n sedare mare yg kami penah ziarah skang da xde lg
so, bla kami g rumah tu, nk kenal sape lagi?
sebab stp kali kami pegi cucu cicitnye xde pon?
ktrg pn xkenal 2 pupu ktrg..
utk pgthuan rumah yg biase ktrg g 2 rumah wan ayah kami, sepupu2 dia, makcik2 dia..
ofkosla sume da berumur n da uzur...
mksdnye pangkat die kat ktrg ialah, moyang, nenek, makcik...

jadi????..
maafla saya merapu...
anda dinasihatkan agar tidak mencontohi perangai saya
kerana saya suka merapu....
main pointnye kat sini, sama2lah kita saling menyambungkan tali silaturrahim..
even kita xsuke skalipun, kita xbole nk elak sebab tu sume family kita juge...

9/20/2009

selamat hari raya....

Allahuakbar.....Allahuakbar....Allahuakbar....
Laailahaillallah.....
Saat telingaku mendengar takbir raya dari televisyen....
hatiku sayu dan syahdu mengenangkan...
ramadhan dah berlalu...
xtau smpt x untuk ramadhan akan datang...
ramadhan taon ni....
mcm xinsaf2 lagi buat dosa....
walaupun syaitan da terikat...
tapi nafsu xpernah berenti bekerja...
selalu membisik pada diri ini agar melakukan dosa...
oh Tuhan!

apakah perasaan anda bagi menyambut raya pada tahun ini?
adakah anda excited?
sedih?
marah?
menyampah?
terpulanglah kepada diri anda.
tapi.... lebih baik bergembira secara bersederhana...
kerana hari raya merupakan hari kemenangan bagi umat Islam..
jadi, bergembiralah anda...
tapi ingat, di saat anda gembira memang ada yang menangis..
mengenangkan saudara-mara mereka yang telah tiada di sisi...

b/h: ok la, kepada sesiapa yang membaca blog ni, ana nak ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri! pegi raya rumah org, jgn makan sampai xingt dunia sebab korg bukan pegi satu rumah je! byk lagi nk diisi dlm perut....jadi, mkn sikit2 suda... jgn diikutkan sgt nafsu nanti rosak badan...
kepada teman2ku di negara org sana, jgn sedih2 pg raya nanti, xelok...nk nangis, nangisla tp jgn melampau2. kalau korg nangis nanti family korg pon sedih gak.... i miss u my frenzzz....very much...

8/22/2009

aku rindu kamu.....T_T

assalamualaikum
maybe ni post terakhr tok bln 8 ni
esok da kene blk asrama
xdpt nk post blog lagi
kalo nk post pon mybe time raye nanti kot
sbb mase tu blk umah.

xd pape nk ckp
td br je abs bace blog kwn2 lame
kt kisas dlu
rindula kt korg
rmi nk fly da 14 sep ni
dala hari isnin
camanela nk mnx kuar nk htr korg

ingt nk ziarah
tapi memandgkn skrg buln pose
ofkosla korg plg ke rmh stp hjg minggu kn?
sdgkn mase hjg minggu jela bole nk jenguk korg kt shah alam tu

korg nk exam da kan?
buat elok2 tau
walopon korg memg da kompem nk g
tp exam 2 still ptg
buat yg terbaik
kat sane nanti
tunjukkn kehebatan org malaysia
(bole ke cm ni?)

nanti korg da smpi sane
htrla gamba time raye kt paper
jgn lupe wish kt saye n kwn d cni
ltk skali name skola dlu
bole tunjuk kt org
'ni kwn aku!'
xkishla walopon br smpi sane
tp bole je kn?

kla, gudluck utk korg sume
fly nanti, ingt2 jela org kt cni
mybe xdpt anta
nk ziarah pon xpasti smpt x

T_T
T_T
T_T
.
.
.
.

8/21/2009

kenape ye....

jariku laju menekan pad kekunci komputer ribaku
seronokku rasa apabila dapat membaca perkembangan mengenai rakan2ku
lebar senyumanku

hatiku tiba2 rasa terkilan
apabila membaca artikel mengenai reunion
'bila pulakla diorg buat reunion ni?'
'asal aku xtau pape pon?'
sedihnye....T_T

aku cuba membisikkan kpd diriku
'diorg lupe kot..'
'biasela bz...xd mase...'
'diorg kn byk asgnment'

aku masih tidak berpuas hati
'nape aku bole je ingt diorg?' (yeke??)
'biasela tu, ko kan duduk kt c2 sorg2'
'lgpn mase skola dlu ko bukannye rpt sgt ngan diorg'

smpi satu prgkt aku rase bahawa aku tidak pernah bersekolah dgn mereka
mereka kelihatan sgt gembira
dapat blaja dgn schoolmate sendiri
sdgkn aku di sini
walaupun ada je schoolmate
aku dgn dia seolah2 tidak pernah mengenali
'yela ko kan rakyat biase je kt skola dlu'
'org pon xingt ko sgt'
'watak xptg...'

aku menyedari kekhilafan diri ini
siapela aku
di pandangan mereka.....

moral of the story: hargailah rakan anda, ingatilah mereka (^_^)

b/h: ni luahan hati semata2. jgn ada yg terase plak.

8/20/2009

wahai diri.....

wahai diri
insaflah kamu
bangkitlah kamu
dari lena yang panjang

wahai diri
dunia ini hanya sementara cuma
akhirat sana kekal selamanya

wahai diri
sudah berapa lamakah kau di dunia ini
20 tahun? 40 tahun? 63 tahun?
sudah banyakkah amal kebajikanmu?
mampukah amal kebajikanmu itu menghapuskan semua dosamu?
pastikah kamu dapat berjumpa dengan Ridhuan?
bersediakah kamu untuk bertemu dengan Maalik?

wahai diri
sedarkah engkau bahawa Allah itu sentiasa memerhatikanmu?
sedarkah engkau bahawa malaikat Raqib dan 'Atid tidak pernah lalai dari mencatat setiap tingkah lakumu?

wahai diri
ingatlah
ingatlah bahawa setiap hari kubur akan memanggilmu
bumi akan sentiasa menghalaumu
syaitan tidak akan pernah putus asa dari mengganggu hidupmu
nafsumu akan sentiasa berperang dengan imanmu

wahai diri
bangkitlah kamu
dari mimpi yang panjang
dari angan2 yang tak berkesudahan
dari impian yang belum tentu tercapai

wahai diri
masih ada waktu untukmu bertaubat
masih ada peluang untuk kau mencari redhaNya
selagi matahari tidak terbit dari Barat
selagi Izrail tidak datang menjemputmu pulang
serahkanlah dirimu kepadaNya
serahkanlah seikhlas hatimu
setulus jiwamu
sesunggunya Dia masih menanti taubat darimu

Selagi nyawa masih dikandung badan.....

8/18/2009

malaysia vs oversea

petang tadi, aku terfikir 1 benda.....
pasal study....
aku heran, kenapa skrg raaaaaamai org nak study kt oversea.
contohnya kat timo tgh.
siap ada kawasan utk pelajar melayu lagi.
cuba tgk kt malaysia plak.
ramai gak pelajar dari oversea dtg blaja kat cni.
mgkn nanti bakal ada perkampungan indonesia kt cni.
ke dah ada? (padang jawa, chowkit road?)
teringat kata2 Puan Norhizan...chowkit road 2 mcm Indonesia ke-2.
aku sering tertanya2.
sebab apa diorang naaaak sgt blaja kat oversea.
sbb nk timba pglmn ke? (jwpn kebiasaan yg ak tahu)
sedar x sedar,
ramai pljr malaysia yg berpelajaran blaja di luar negara..
jadi yg hanya blaja di dlm negara mereka yg krg berpljrn...
(ni skdr pandgn saya, mgkn salah mgkn betul)
tp bukanke kalau blaja di negara sendiri lebih selamat?
pas abs blaja tros dpt keje..biarlah keje bwh kerajaan sekalipun..at least dpt keje drpd menganggur...
yg blaja kat oversea pn slamat gak tp kurgla..
sbb kene biasekn dlu dgn cara kt malaysia...
sbb 2la kdg2 org yg blaja kt oversea ni brkhdmt kt ngra yg dia blaja..
mcm dlm novel panas salju...(kalo xsilapla)
guruku pernah berkata, kalo nk study oversea kene hati2
sbb ada universiti yg diorg trime je plaja2 walaupon result xbagos
bcoz they only want ur money!
suddenly i feel afraid 2 study there.
tp, insyaAllah plaja malaysia slmt.
mcm mane ek?
oversea ke malaysia?

nasihatku buat teman2 yg nk fly da,
1) niat btol2 dlm diri, utk apa sebenarnya korg nk g oversea?
kalo ada terpk sbb nk g shopping ke, saje nk tgk ngra ke, betolkan niat tu balik.
ingt, korg gune duit sape g sane....duit rakyat...
gunekan sebaiknye...
2) kalo korg ad mase, cubela rpt2kn diri dgn org bukn islam.
tunjukkn islam tu mcm mane.. jgn pakse diorg msk islam
korg just tunjukkn prgi yg baik je dan niat dlm hati korg nk diorg msk islam
dapt pahala.
3) kalau korg tension kat sane, bykkn bace quran.
muhasabah diri....ym ngan parents korg...
wujudkn usrah kat sane...
bykkn mintak pertolongan dari Allah..
4) jgn lupe daratan..
nk berkapel sana sini... tension sikit cari pakwe/makwe
ngadu kat diorg...
xde maknenye korg wat camtu...
memg jauh dari parents...
tapi Allah Maha Melihat..Dia x pernah ttp mata...
ingt pesanan cikgu...
5) blaja rajin2..
ingt family korg..bwk gamba family korg, kwn2 kat sane
jgn sesekali pun berputus asa..
memang blaja bukan senang..
sampai satu tahap kita akan rasa nk give-up, da xnk blaja, benci blaja, nk blk malaysia, nk kawen skrg, nk keje teros,
ble da smpi tahap ni, ambk mase skjp, pk dlm2 ap jadi kalau korg berenti blaja.
'nanti blk malaysia, malu..., xd duit nk sara family sbb xdpt nk keje sbb xd ijazah..., nanti sape nak bagonkan islam??...
b/h: andai diri ini tercampak ke oversea juga, nasihatilah diri ini, ingtknlah diri ini..
insan itu asalnya nisyan...lupa..
marilah kita saling ingat mengingati antara satu sama lain
krn kita adalah bersaudara
islam itu bersaudara.

KUCING=MANUSIA???

hari ini aku ingin berbicara mengenai kucing.

situasi 1;
di rumahku terdapat 5 ekor kucing.
1 ekor ibu dan 4 ekor anaknya.
anaknya sangat nakal.
manakala ibunya saaaaaaaangatla baik.
cuba anda bayangkan, apabila kami memberi ibunya seekor ikan, ibunya akan memberi ikan itu kepada anak2nya yg nakal dulu. lepas anaknya makan barulah si ibu makan.
kenakalan anak2nya sehingga ke tahap menakutkan ibu mereka sendiri.
nak tahu sebab apa, apabila si ibu nak keluar dari rumah kami, anak2nya yang ada dalam sangkar di luar rumah memandangnya seperti mahu menelan ibunya sehingga ibunya mengiau2 ketakutan.

situasi 2;
"ambik kucing ni cepat!!!! die nak main kaki orang! cepatla ambk!"
"haha takot kucing, takot kucing.... apala, da besar pon takot kucing.."
dialog ni merupakan dialog harian di rumahku.
ye, ibu kucing itu saaaaangat manja.
selalu nak suruh org belai die.
kesemua adk beradikku berani berhadapan dgn kucing.
adkku yg bongsu yg baru berumur 3 tahun pon siap bole main lagi dgn kucing2 tu
teman sepermainanla katakan.
hanya aku saje yg sampai skrg xbrani nk pegang kucing.
bukannya takot apa, cuma takot die cakar je.
termenungku sendirian memikirkan bila aagaknya aku akan berani memegang kucing.

situasi 3;
"eeeeee kucing ni berak lagi! dala kat tengah jalan plak tu!"
"busuknye bauuuuu.."
"eh, baik2 kat dpn tu ada taik kucing"
"ish kucing ni, xd tmpt lain ke nk berak. bilik air kan ada! berakla dalam bilik air! apalah.."
rase2nye dialog ni berlaku di mana?
kesian kucing kan?
sentiasa dipersalahkan.
kucing tu manela faham apa yg manusia cakap.
yg die bole ingt, lepas die berak mesti ada bunyi bising macam siren polis.

persoalan: wajarkah sekiranya kita mandulkan semua kucing yang ada di bumi ini memandangkan jumlahnya yang semakin bertambah dari sehari ke sehari, sehingga dah xd sape lagi yg larat nk bela kucing yg terlalu byk??
b/h: bilangan manusia pon bertambah dari sehari kesehari tanpa disedari.
bilangan anak luar nikah pon lagila bertambah2.
mati=hidup
wajarkah anak2 luar nikah dibuang merata2?


8/17/2009

sahabatku tika susah dan senang...

apabila berbicara mengenai sahabat,
kita pasti akan membayangkan wajah sahabat karib kita,
segala memori indah ketika bersamanya,
saat-saat pertemuan pertama kita dengannya,
dan bermacam lagi imej yang terpapar di ruang mata.

Aku ingin mencoretkan di sini mengenai sahabat karib aku yang sehingga kini usia persahabatan kami telah mencecah angka 11 tahun.

Kami telah ditakdirkan untuk bertemu ketika kami masih berumur 7 tahun. Tahun itu, ketika bulan April. Kami sekelas. Dia ketua kelas dan mempunyai pengaruh yang besar dalam kelas tersebut. Setiap arahan yang dikeluarkan pasti dipatuhi rakan kelasnya. Memandangkan aku pendatang baru, jadi aku belum lagi merasa berada di bawah 'penaklukannya'. Dia pelajar pintar, kreatif, pandai melukis... Kami sekelas sehingga darjah tiga.

Semasa darjah 4, sepatutnya kami sekelas lagi. Akan tetapi, pada hari pertama aku datang ke sekolah aku dapat tahu bahawa dia tidak lagi bersekolah di situ. Aku tidak tahu dia berpindah ke mana. Pada fikiranku, mungkin aku tidak berpeluang untuk bertemu dengannya lagi. Sehinggalah satu hari apabila aku ditakdirkan untuk berpindah sekolah juga. Sebaik sahaja kaki aku melangkah ke kelas yang baru di sekolah yang berlainan, aku terpandang satu wajah yang semirip dengannya. Setelah duduk, aku pergi ke mejanya. Betapa kecil dunia ini! Dialah kawanku! Pertengahan tahun itu, kami bersama2 ditempatkan ke kelas pertama. Kami sekelas sehinggalah tamat sekolah rendah.

Satu perkara sepanjang darjah 4 hingga 6, dia banyak mengajarku subjek Sains yang cukup aku benci. Sehinggakan dalam peperiksaan pun adakalanya aku bertanya kepadanya mengenai soalan yang aku tidak pasti jawapannya. Bukan peperiksaan besar ye. Sepanjang 3 tahun itu aku duduk di meja bersebelahan dengannya. Malah, setiap kali peperiksaan pun kami akan duduk berdekatan. Begitu juga ketika peperiksaan UPSR. Aku duduk di hadapannya. Alhamdulillah, kami sama2 berjaya mendapatkan keputusan terbaik dalam UPSR. Kami begitu rapat sehinggakan markah kami hampir sama. Ya, persaingan sengit yang baik. =)

Berbekalkan keputusan yang baik dalam UPSR, kami mencuba nasib mengisi borang SBP. Nasib tak menyebelahi kami. Kami gagal mendapatkannya. Sudah takdir kami untuk bersama, kami dapat meneruskan pelajaran menengah di sekolah yang sama dan kelas yang sama juga. Dorm sahaja yang bebeza tetapi masih bersebelahan.

Awal tingkatan 1, persahabatan kami, ok lagi. Persahabatan kami mula diuji pada pertengahan tingkatan 1. Aku mula menjauhkan diri daripadanya. Seperti di sekolah rendah dahulu, pegaruhnya sangat ramai. Terlalu ramai orang yang suka berkawan dengannya sehingga membuatkan aku berasa jealous dan cemburu dengannya. Dia berasa pelik dengan perubahanku secara tiba2. Rakan sekelas kami turut perasan mengenai perkara ini. Ya, sehingga kini dia tidak tahu mengapa ketika itu aku berubah. Aku berubah kerana, aku tidak boleh tengok orang yang aku rapat dengannya, rapat dengan orang lain. Aku sukar untuk terima kenyataan bahawa aku perlu berkongsi rakan karibku dengan orang lain. Akhirnya, awal form 2 kami berbaik setelah didesak oleh rakan2 yang lain.

Itu merupakan pergaduhan terbesar antara aku dan dia. Selain dari pergaduhan itu, terdapat juga beberapa pergaduhan kecil yang lain. Semuanya kerana aku tidak reti nak mengawal emosi aku yang terlalu melampau. Sejak dari pergaduahan itu, hubungan kami tidak lagi seperti dahulu. Kami tidak lagi duduk bersebelahan. Aku lebih selesa bersendirian. Dengan erti kata lain, aku takut untuk mengadakan kawan rapat lagi.

Ketika tingakatan 3, kami bersaing dalam pelajaran seperti biasa. Alhamdulillah, ketika di sekolah menengah aku berjaya atasi dia. Tidak lagi seperti di sekolah rendah dahulu. Dia sentiasa mengatasi aku. Benarlah pepatah, "hidup ini ibarat roda. Adakalanya kita di atas dan adakalanya kita di bawah." Dengan izin Allah, kami sama2 berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan PMR. Aku berasa saaaangat gembira.

Suatu hari, kami berborak di bilik prep. Aku mengatakan kepadanya bahawa kami tidak boleh ada peluang bersama. Sekiranya kami bersama pasti akan berborak dan terus berborak tanpa henti seperti murai tercabut ekornya. Rakan kami turut meng'eya'kan. Lagak kami berborak seolah2 kawan yang dah lama x berjumpa. Akhirnya, kata2ku menjadi kenyataan. Bulan 3 ketika kami tingkatan 4, kami berpisah. Kami sama2 memohon SBP berbekalkan result PMR kami yang baik. Kami sama2 2nd intake di sekolah baru kami. Dia di Negeri 9 dan aku di Selangor.

Walaupun kami dah jarang jumpa ketika itu, kami masih berkesempatan berutus surat. Sekiranya cuti sekolah, pasti kami akan berjumpa. Setiap kali kami berutus surat kami pasti akan menceritakan tentang sekolah kami. Sehingga kini... Cuma sekarang teknologi dah canggih, kami hanya ber'sms' sahaja sebagai pengubat rindu. Aku sentiasa berhajat nak bertandang ke rumahnya buat kali yang kedua seandainya aku mempunyai masa lapang. Sehingga saat aku menaip coretan ini aku tetap merinduinya... Ya, aku tidak menafikan perpisahan yang berlaku antara aku dan dia banyak mengajar aku mengenai erti sebuah persahabatan yang sebenar. Benarlah bahawa, setiap sesuatu kejadian yang Allah tetapkan itu pasti ada hikmah disebaliknya...


Selama ini
kumencari-cari
teman yang sejati
buat menemani
perjuangan suci

Bersyukur kini
padamu Ilahi
teman yang dicari
selama ini
telah kutemui

Dengannya di sisi
perjuangan ini
senang diharungi
bertambah murni
kasih Ilahi

Kepadamu Allah
kupanjatkan doa
agar berkekalan
kasih sayang kita

Kepadamu teman
teruskan perjuangan
pengorbanan
dan kesetiaan

Telah kuungkapkan
segala-galanya
itulah tandanya
kejujuran kita...

B/h: buat sahabat karibku, maafkan diri ini andai tulisan ini tidak menyenangkan hatimu dan ketahuilah bahawa tiada niat jahat dalam diri ini disebalik coretan ini dan andai ada tersilap fakta dalam cerita ni maafkan diri ini and lastly, YOU'RE SUCH A VERY GOOD FRIEND TO ME AND I'LL ALWAYS REMEMBER U AS MY BEST FRIEND AND THANK U 4 BEING MY FRIEND!!