6/27/2009

dunia yang menipu manusia.........

tahukah anda bahawa dunia itu merupakan makhluk seperti manusia??
akhirat pula merupakan sebuah kehidupan yang kekal abadi...
oleh itu,wahai manusia sekalian gunakanla akalmu sebaek2nye bagi memilih antara dunia atau akhirat matlamat anda...
okla da ngantok..tdo lu..zzzzzzz...
oyasumi nasai!!!! samat tinggal sume..

6/18/2009

jauh lagi perjalanan hidup kita,gunala sebaeknye=)


alamak!
xle tido g..huhu..almost 5 o clock..moning oredi...
what we should do at this tyme???
huhu..supposely sleep or bgn2la wat solat tahajud ke..
ni x..pos blog plak..apeda...
disbbkan idea dtg secare tibe2..makenyer..i shud pos dis 2 dis blog..
jus came out from ma head=) at this tyme..
neway,hepi reading^_^

kelmarin,
kau bertanya soalan itu,
semalam,
kau masih bertanyakan soalan itu lagi,
dan hari ini,
kau masih bertanyakan soalan yang sama lagi..
sampai bila kau harus bertanyakan soalan yg sama pada aku??

bukankah aku sudah memberikan jawapannya,
kenapa??
kau tetap tak puas dgn jawapan yg ku berikan?
bukankah aku sudah pesan,
semuanya terpulang kepada kau,
kerna itu adalah diri kau,

bukankah kau sudah dewasa?
sudah bijak untuk memikirkan mana yg baik dan mana yg buruk?
aku tahu,
kau masih ragu2 dgn dirimu,
ragu2 dgn pendirianmu,
ragu2 dlm menentukan keputusan,
ragu2 dlm memberikan jawapan,
dan ragu2 dlm menerima jawapanku..

aku berkata begini kerna,
aku tahu siapa dirimu,
dan aku juga tahu,
sesungguhnya,
kau masih mencari2 identiti dirimu,
hidupmu,
masa depanmu,

dan sesungguhnya,
skali lagi inginku katakan,
jadilah seperti dirimu yg sebenar,
kerna sesungguhnya,
aku lebih suka pada yg asli,
bukan yg palsu,
ibarat 'veil' murahan yg kene tipu oleh pengantin pompuan,
kalo kau tgk crite csi miami la..
hehe=)


tetbe idea da xde..
hihi=D
korang rase,apekah soalan yg sering diutarakan e2?
soklan cepumas^_^
act,mende atas ni xde kaitan ngan sape2 pon,
sumtimes,i jus wondering..after sumone had ask me dis question,
its hard 2 pretend 2 be like sumone else,
coz we need 2 care lots of people's heart,
especially our fren,
sumtimes,when we show our true self 2 others,
yg len jadi xcaye lak yg 2 adalh kite,
sumtimes also,we stil finding our true self..
sesungguhnya,jadila seperti diri kita sendiri,
itulah nikmat yg patut kita syukuri,
dan sebaeknya,
ubahla diri kite menjd lebh baek andai diri sblom ini kurg baek,
hope ma dream come true=)
pray for ourself 2 become a better person..
amin...
jauh lagi perjalanan idup kite..
laluilah ia dgn gembira walaupun menyaketkan jiwa..
sbb, ianya pasti akn menjd kenangan terindah pada masa akn dtg,
bile kite kenang balik..
yeke?hehe...
eh....
i think i shud stop rite now..
almost 6..OMG!!
adios!!
morning 2 everyone..hihi=)
smile always^_^

6/14/2009

Bulan-bulan mengambang....

Gambar ni xtau amek ble. Tempat pon xingt kt mane...
Kalo xsilap amek dr perjalanan nk blk asrama...
Gambar ni plak diambil pada 11052009.
Gambar ni saya ambil sejurus selepas saya bangun dari tido...
Betol2 depan bilik saya...
Subhanallah...


Gamba ni diambil pada 10052009..
Kalo xsilap gamba ni pon diambil lepas bgn tdo.. dlm kol 630 pagi cm2la..


Gamba ni plak diambil pada 10042009..
Dlm perjalanan nk blk asrama....
Gamba ni plg best..sbb ad awan kt bwh die...
08052009....
B/h: saya suke mengambil gamba bulan mengambang...
bulan itu cantik dan indah....





6/07/2009

Aku di awan-awanan....^_^



Nampak x kete tu senget?
Maknenye gamba ni diambil semasa pemandu kete ni memandu dgn laju...


Awannya saaangat unik...



Keenam-enam gamba di atas diambil mase dlm prjlnn ke pinang kalo xsilap...

Tengok awan ni btol2...
Subhanallah...cantikkan?
Gamba ni xpasti ditgkp d mana n tarikhnye ble...
03052009....

15052009....
dari masjid ke asrama..

23032009...
Gamba ni diambil dr tingkap bilikku... di waktu pagi..

28042009...
Atas bumbung asrama...

28042009...
Cuba anda perhatikan btol2...
Kalau anda perasan awan ni menyerupai bentuk bintang...
Subhanallah...memaaang cantik!!
21032009...
Kalau anda perhatikan btol2..awan ni seolah2 membentuk satu gamba...
Tp sy xth gamba ap...
anda ad ide?

Ziarah itu amalan mulia...

Semalam kami sekeluarga pergi berjalan-jalan.. walaupun hanya tinggal 6 orang, kami tetap berjalan.. yela xkanla nak dok rmh je cuti ni kan? Jadi kami pon berjalan.
Sebenarnye bukannye jalan pon tapi g kenduri kahwin kat bangsar. Orang yang kawen tu jiran kitorang masa kt Bangsar dulu..Sampai2 je da zohor jadi kitorang g solat dulu kt masjid negara.
Disebabkan kenduri tu dibuat berdekatan dengan masjid negara, maknenye mestila lalu kat istana negara kan? lalu ke? xpastila istana negare ke or ape kan. Tp nak tlsnye kt cni, sy nmpk baanyak polis...pas2 ad org naik kuda...
Lepas melalui poster hari keputeraan YDPA, baruku tahu rupe2nye mereka itu sedang menunggu kedatangan YDPA....
Kalau ikutkan hati nak je masok situ...nak tgk gak ap yg berlaku kan...
Ok..kisah ni da selesai..
Pas abs g kenduri, ktrg meneruskn prjlnn ke N9 bagi melawat makngahku di sana.
Disebabkan minggu ni cuti skola maka tidak hairanlah kalau jln yg ktrg lalu mengalami kesesakan jalan raya...
Abahku membawa kereta dengan kelajuan yg selalu dia bawa...xtaula plak brape kelajuannye...
Tbe2 abahku brek mengejott!! adikku yg tido ats kusi pon bole tergolek jatoh kt bwh.. smpi trbangon bdk tu..
Btol2 hmpr trlggr kete mewah kt dpn tu..
Alhamdulillah kitrg xpape n abahku smpt mengelak...
Ble ktrg da smpi dpn sket, baru kutahu mengapa kejadian sbntr td brlaku...
Rupe2nye ad stu kete tu die trpusing kt dpn dsbbkn tyrnye yg pancit..
Pas2 ble abahku meneroskan prjlnn lg, aku tlh memndg di sebelah kiriku...dan aku tlh melihat hmpr 3 kete yg mengalami xcident. tp xtrok sgt pon. nmpk cam ad brlaku prlanggaranla ant 2 kete. Kirenye 6 ketela yg trlbt...
Alhamdulillah akhrnye kami brjaye juge smpi ke destinasi kami iaitu rumah makngah...
Begitulah citenye... Kesimpulannye kt cni periksa dahulu kenderaan anda sblm nak g mane2. xkirela nk g kdi runcit yg brdktn pon cekla dulu.. kite xtau ap yg bakal brlaku.. Ajal maut di tangan Allah...

My Mother...

Who should I give my love to
My respect and my honour to
Who should I pay good mind to
After Allah and Rasulullah

Comes your mother
Who next your mother>2
And then your father

Cause who used to hold you
And clean you and clothe you
Who used to feed you
And always be with you

When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That`s right no other

My mother
Who should I think the most of
After Allah and Rasulullah

Comes your mother
Who next your mother>2
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you

Before you could walk
And when your fell
Whod pick you up
Clean your cut

No one but your mother
My mother

Who should I stay right close to
Listen most to
Never say no to
After Allah and Rasulullah

Who next your mother>2
And then your father
Cause who used to hug you
And buy you new clothes

Comb your hair
And blow your nose
And when you cried
Who wipe your tears

Knows your fears
Who really cares

My mother
Say alhamdulillah
Thank you Allah>2
For my mother
B/h: saje je nak post lagu ni da lame xdgr org nyanyi..
n kalo bole hayatilah lagu ni

6/05/2009

Khas buat teman seperjuangan sekalian...

Teman,
Masihku ingat segala kenangan kita bersama,
Kenangan itu masih terpahat kuat di memoriku
Kita bersekolah di sekolah yang sama..
Belajar di kelas yang sama..
Walaupun kita duduk agak berjauhan...
Tapi kita tetap belajar bersama.

Rakan,
Masihku ingat wajahmu...
Walau sudah bertahun-tahun berlalu..
Tak mungkinku lupa raut wajahmu yang ayu...
Bertudung litup di kepala..
Kita bersekolah agama...
Belajar hukum hakam semua...

Taulan,
Baru-baru ini kita sempat bertemu...
Walau bukan melalui pertemuan sepatutnya..
Walau melalui alam maya semata...
Allah telah pertemukan kita...
Aku berharap agar kita bisa berbual bersama..
Walau hanya seketika..

Teman,
Kali pertama aku melihat wajahmu di alam maya...
Sungguhku tak tersangka...
Dan sememangnya aku tertanya-tanya...
Ke mana hilangnya...
Tudungmu di kepala...

Bukan itu sahaja..
Sesungguhnya bukan terhadapmu seorang aku tertanya-tanya...
Bahkan terhadap kebanyakan orang...
Sedari kecil kita dihantar ke sekolah agama...
Agar kita memahami agama islam tercinta..
Agar kita meghayati rukun islam yang lima...
Agar kita mengetahui batasan-batasan aurat kita...

Tetapi mengapa kini itu semua tiada...
Mungkin persoalan tudung boleh diketepikan...
Tetapi mengapa baju ketat, nipis dan pendek menjadi habuan...
Sedangkan baju longgar, tebal dan labuh bertaburan..
"Trend sekarang, panas, up-to-date" seringkali menjadi alasan...
Mengapa mesti ikut trend?
Salahkah kita wujudkan trend sendiri?
Wajibkah kita meniru trend artis masa kini?

Sahabat,
Ketahuilah! Sesungguhnya, manusia itu dikurniai akal fikiran yang bijak!
Boleh membezakan yang mana baik yang mana buruk..
Kembalilah memikirkan pandangan Yang Maha Agong terhadap diri kita..
Usahlah memikirkan pandangan manusia...
Ingatlah bahawa satu hari nanti kita semua akan kembali kepadaNya...

Puisi buat teman...(versi KI)

Di saat diriku..
Ketandusan kata-kata..
Kau datang menjelma..
Membawa cahaya..

Engkau memberi sinar...
Untukku teruskan..
Kehidupan yang penuh...
Dugaan cabaran..

Kasihmu mekar di hati...
Tarbiah di bumi ini...
Dengan keindahan pekerti..
Seindah pelangi...

Indahnya ukhuwah..
Tanpa terpalit rasa..
Sifat mazmumah..
Antara kita..

Kerdipan cahaya...
Akanku kenang jasa..
Kenangan bersama..
Antara kita...

B/h: ni lagu masa kat kisas dulu.. Selalu sgt nyanyi kt musolla saidatina Khadijah..
sebabtu bole ingat...
Miss a lot to you all my friends!!

Rumah bising itu kembali senyap.....

Semalam aku lihat rumah itu riuh rendah bunyinya..
Aku pasti isi rumah itu berada dalam keadaan yang saaangat gembira...
Hilai tawa mereka kedengaran pada setiap masa dan ketika...
Mana tidaknya jumlah mereka 10 orang kesemuanya....

Pagi tadi aku bangun, aku lihat lagi rumah itu...
Perasaan syahdu tersingkap di hatiku....
Entah apa sebabnya aku juga tak tahu...
Mataku terus memandang sayu...

Petang menjelma...
Aku berasa sesuatu yang tidak kena...
Riuh rendah itu sudah tiada...
Aku tertanya-tanya...

Baru kutahu...
Apa yang sedang melanda di rumah itu...
4 orang dari mereka telah berlalu...
Ya...pergi ke Terengganu...

Kini baru kumengerti...
Rasa sepi sang ibu tika anaknya pergi bercuti..
Rasa gembira sang ibu tika anaknya kembali...
Rasa bosan si ibu tika semuanya pergi...

Sedarlah wahai manusia...
Kita hidup di dunia ini tak ke mana...
Tanpa restu dari mereka...
Siapa lagi kalau bukan ibubapa kita...


Nasihatku buat rakan2 yg sememangnya tinggal di asrama, apabila musim cuti tiba, manfaatkanlah masa cuti itu dengan sebaik2nya bersama ibu bapa tercinta..
terutamanya anak bongsu, ibunya surirumah sepenuh masa...
ketahuilah bahawa sesungguhnya ibu bapa kita kesunyian setiap kali kita tiada di sisi mereka...

sekadar panduan^_^

Pemilihan huruf pertama pada nama juga adalah penting. Berikut sebagai sedikit panduan.

A-Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B-Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C-Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D-Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E-Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F-Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G-Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H-Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I-Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J-Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K-Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L-Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.

M-Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N-Baik hati dan rapi dalam berpakaian.. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri

O-Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P-Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kreatif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain.. Agak pendendam dan boros.

Q-Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R-Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S-Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi.. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T-Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U-Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V-Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai menyesuaikan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

W-Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X-Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y-Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

Z-Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

6/02/2009

hari ini..1jun2009



bismillah..

arini kitrg slamat tibe d bangi the greatest home..hoho

6org nek ketapi n 4org lg nek keta..

yg nek tren sape lg kalo bkn si kakak dan adek2nye..

kakaknye bekerja sbgai guard bg memastikan adek2nye dlm keadaan terkawal tp nmpknye di luar kwln telh berlaku..

1 adek pompuan + 1 adek laki= pergadohan manja telah berlaku ditambah lg ngan sore bisg adek2 yg smgt tol blaja abc,alif ba ta, 123...sume ni sharusnye di bwh kwln kakaknye..

konon2nye ketapi kol 7 r dr bm tp tibenye nk dekat kol 8..

bpk ak yg bwk keta pon lg cepat sampai ke bangi dr kitrg yg xsampai2 g..

dlm 2.30 sampaila ke kl sentral..pas2 solat jap.then kakaknye membawa lg adek2 nye ke pitstop strusnye iaitu mkan2..

sampaila dlm kol 3.30 cam2 brla beli tiket komuter nk blk bangi..

xsgka plak padatla yg teramat sampai adek gurl ak yg 5tahun 2 duduk ats lantai sudahnye..

sampai tertdo tersenggok2..

sian tol..mmg sian tol kalo nengoknye..

sibek ade mkcik yg bek ati bg tompang duduk..

xsgka lak mkck 2 nk blk bm mlmnye nek tren..

kitrg plak br tbe dr bm..hoho=)


spnjg perjlnn 2 mmg xtido r jwbnye..mane xnye..nk kene jage adek2 kesygn punye psl,tolak tepi r tido 2..as a guard dats ma job..hehe=)

bese blk sesorg je,tp kalini ngan adek2 lak..uish! ngantok 2 xyah cite r..

ngntok tahap......

stiap kali nek ketapi blk bm or blk kl ak mest pk mcm2 mende..

bile tgk tgkap kat lua,mcm2 prasaan muncul,,

hidup lg ke ak pasni,jauh lg ke perjlnan ak sbgai hambaNYA..

byk sgt mende jahat ak da buat tp xserik2 gak..

bile tgk lua lg,besar sgt kuasaNYA..kite tgk stiap pemndgn 2 cantik sgt!

sbb..disblk highway yg ade kat lua sane,bile kite nek ketapi kite akn nmpk pemndgn laen yg xpenah kite lihat n xpenah kite pk..

wujud 1 pemandgn cantik tp tersorok.. sape nek ketapi jauh2 cani tgkla..

kdg2,dgn nek ketapi ni gakla bile kite menghayati stiap ape yg ade di keliling kite, otomatik kite akn bermuhasabah diri..

sampai 1 tahap kite akn menangis sbb alhamdulillah kita msh hidup sampai skang..

n betapa jauh dan msh pnjg lg perjlnn kite..smue 2 bergantung pd kekuatan iman yg ada pd kite tok menghadapinya..

mmgla prjlnn slame 7jam ni memg membosankn lbh2 lg kalo gerak pg..

tp kalo kite betol2 mggunkan ms ngan sebaek mgkn,mest kite xsdr betape singkatnye perjlnn kite..

mcm 2la diibaratkan kalo time kite spttnye stdy,tp kite xstdy sblknye wat mnde len yg xberpekdah,jdla stdy las minit...1 mende pon xdpt..

ahah! byk gak pengajrn ak dpt spnjg perjlnn arini=)

mmg mengajar betol ak erti sebuah kehidupan..

hehe..da tue2 ni la br nk sedar..ape da..

okayhla..sampai sini je dulu..

hope korg dptla xbyk tp sket pon jdla pengjran dr cite ak ni..

hehe..adios!! always smile=)