5/30/2010

<<< iNsiDe thE dARk TUnneL >>>

praise to be to ALMIGHTY GOD, alhamdulillah masih bernafas kala ini menghirup udara segar milikNYA, entah mengapa kebelakangan ini hati sering merasa sedih,menangis seolah-olah kegembiraan itu hilang buat seketika.. semalam baca 1 blog senior,pasal mati,,mgkn itu apa yg ak fikir kebelkgn ni kot..senior ini seolah2 dpt merasakan tanda2 kematiannya yg kini berada di hari ke40 tanda2 mati.dia seolah2 merasakan riwayat hidupnya tak lama,blognya bakal sunyi dr kata2 semngtnya, jiwanya yg kental..kebetulan ak sgt rapat ngn senior tersbut dan mmg xdinafikan dia telah berubah menjd sgt baik..drpd seorg budak biasa, bertdg tiga segi dan kini dia bertdg labuh dan hidupnya dpt ak rasakan yg dia semakin dekat dgn tuhan..

alngkah bertuahnya dia dpt merasa tanda2 mati itu,seolah2 telah diberi petnjuk dariNYA,,dan 1 yg dia pesan jgn lupa bykkan sedekah doa untuknya,alfatihah,bacaan quran andai dia telah tiada nanti,andai nyawanya ditarik nanti... bila diingatkan kembali, dia sgt baik,terlalu baik dan ak mohon moga umurnya panjg supaya dia dpt menyampaikan dakwahnya kpd org ramai..    aku?? ak rs ak sendri xmampu jd sebaik dia, xmampu nak menyampaikan apa2 sepertinya, sbb ak sendri masih byk kekurangannya....3 hari sebelum ni ak telah bermimpi 3 perkara yg berbeza.,,situasi yg berbeza,,org yg berbeza tapi dlm ketiga2 mimpi 2 ak wujud didalamnya...mgkn sekadar mainan mimpi, mgkn sebgai petnjk dan mgkn juga tidak memberi apa2 makna.. tp kdg2 bg mimpi yg baik ak selalu mengharap ianya menjd kenyataan dan andai itu mimpi buruk biarlah ianya sekadar mainan tidur..mmg betul sblm tidur kite kene bc doa tidur,3 qul dan ayat kursi,tp kdg2 ak sendri pelupa orgnya,penat sgt smpai tertdo..dan sgt bersyukur keesokan harinya masih wujud, diberi peluang utk hidup...

ak ingin sekali memberitahu pd org2 yg ak mimpikan tp tiada kekuatan sbbnya kdg2 mimpi itu sggh buruk sekali dan kdg2 mimpi itu sggh indah sekali dan ingin sekali ak berkongsi mimpi yg indah itu pd yg berkenaan, yg wujud dlm mimpi ak dan kdg2 juga ak bermimpikan seseorg yg ak xkenal lgsg,xpenah tau pun kewujudannya,mgkn sekadar mainan tidur atau mgkn sbgai petnjk...itu ak xtau,,kdg2 terpk gak, napela mimpi ak ni pelik2 sgt smpai kdg2 2 rs  xlogik pon ade gak,,xkan la ak sorg je kot yg mimpi pelik2??? kdg2 menakutkan tp tahla...

**********************************************************************************
HARI PERTAMA (27052010)

ak dan family menghadiri 1 mjlis di dewan tmpt adikku belajar,disana kami semua dimaklumkan yg kwn adik ak bakal berkahwin dgn pilihan keluarganya,dr persetujuan org ramai dan dia sendri tak kenal sapekah si empunya tuan yg bakal berkongsi hidup dgnnya sehgga ke akhir hayatnya,dan kwn adik ak setuju lantaran itu pilihan keluarga,,pilihan keluarga biasanya adlh yg terbaik memandangkan ibubapa mestilah nk yg terbaik utk anaknya,,  dan dalam masa yg sama juga xpsl2 dlm mimpi ak 2 ak pon dijodohkan jugak dgn org ak xkenal,sape2 tah tp itu juga adlh ats persetujuan org ramai,makbapak ak xmembantah dan xjugak menolak,,,semua di tgn ak.. ak xtau apa jwpn ak tp sedar2 je ak da bgn terpk psl mimpi 2,, xpenah2 ak pk psl nk kawen,jodoh, tup2 blh mmpi cam2 plak,,,, tibe2 ak teringt pesan umi ak " pinangan pertama yg kita dapat biasanya dtg dari yg baik2 dan andai kita menolaknya boleh jd pinangan yg seterusnya kurg baik" ak xmengerti smpai 1 masa ak tnya balik umi dan mksdnya mcm ni " boleh jd kita akn dipinang org dan blh jd tiada siapa dah yg akn pinang kite slps kita menolak pinangan yg pertama sbbnya kita sibuk mencari yg terbaik, yg lengkap,yg tiada sebarang cacat cela,yg sekepala,yg boleh berkongsi byk perkara dgn kita dan dgn sbb kesibukan kita mencari inilah penyudahnya tiada sbrg pinangan dah utk kita "....takut x?? it depends on u...ikutkan ni mimpi baik  tp yg part kawan adek ak bakal kawen ni la tp nk kongsi mmpi tak tau lak sape kwn adek ak ni..so just infom je la kat adek.


"If the heart is willing to love, it will find a thousand ways... otherwise, it will find a thousand alibis.."




***********************************************************************************
HARI KEDUA (28052010)

di tempat kelahiran ak sendri, ianya ibarat mimpi pd masa akn dtg dimana kali ni ak nmpk muka org yg bakal berkongsi hidup ke akhir hayat dgnku,,dia seorg yg sgt baik,dahulunya dia tidak sebaik itu tapi kini dia seorg yg sgt baik dan tak tau cemana dia tlh berubah sebaik itu, dia memegang tanggungjawabnya dgn baik sekali, memahami tugasnya sbgai ketua keluarga dan pada 1 ketika kami ber2 mendpt 1 berita di mana rakan adek ak, ayahnya menghidap kanser kolon,,kami terduduk sbb rakan adek ak 2 jugak ak kenal sape dia...ak terjaga,mimpi ni tersgt pelik bg ak,takkan begitu mudah sekali ak blh nmpk muka2 mereka?? dan 1 plg ak tak suke adlh psl penyakit 2, tak psl2 ayah kwn adek ak terlibat dlm mimpi ak..dasat tol,, tp part dia yg tlh berubah menjd baik 2 ak sgt suka dan ak selalu berharap dia akn berubah menjd sebaik itu.. ade org kate kdg2 ape yg kite mimpikan 2 boleh jd terbalik dlm realiti dan blh jd sama spt apa yg kita mimpi..pada ak biarlah kanser itu yg terbalik dlm realiti,mohon moga pakcik tu dipnjgkan umur,sehat dan murah rezki sbb ak kenal sape pakcik 2..mimpi ni jugak membuatkan ak bgn dlm keadaan ak tercekik spt ade mende ak nk telan tp tak dpt nk telan....huhu

 " Love is not about finding someone you can live with, rather it's about finding someone you cannot live without."

***********************************************************************************
HARI KETIGA (29052010)

di suatu perkampungan,campsite,ak dan rakan2 termsk family ak pergi under 1 program..mimpi ni buat ak kena lari byk tempat,saba jela, mimpi ni sgt pnjg dan diakhir cerita adek ak bgtau ade sorang ustazah kami telah meninggal dunia yg turut serta dlm camp 2.ak kenal siapa ustazah 2 dan ak ingt sampai sekarang,dia adlh ustazah yg mengajar bahasa arab masa ak skola rendah agama dulu ms drjah 6...bgn2 je ak trs terpk sihat lg  tak ustazah ak 2, nk contact tp  tak tau dan mohon moga dirinya dipnjgkan umur sihat walafiat... sbenanya baru2 ni ak ada terjmpa ustazah ak ni  ms ak pegi tbg haji tp tak berani nak tegur sbb takot salah org, ak cuma mampu tgk dr jauh, dia sgt sihat, ceria disampg rakan2nya dan tbe2 ak terpk ustazah ak ni da kawen ke blm? ade org kate die blum kawen, ade org kate die da kawen,, tak taula tp moga dia sihat dismpg keluarganya yg tercinta...bile mmpi psl die da meninggal, saspen la plak tp 2la ni sume mgkn mainan tidur je.........


"You can close your eyes to things you don't want to see, but you can't close your heart to the things you don't want to feel."


*********************************************************************************

ak mmg takot kalo time mimpi je tbe2 mimpi psl org yg kita kenal dan rapat tibe2 meninggal dunia, tp xpena sekali pun ak mimpi psl ak yg meninggal sblknya ak lbh byk tgk org yg meninggal dunia, spt ak ckp sebelum ni sekadar mainan tidur atau sbg petunjuk kpd sesuatu kite xtau tp pada ak mgkn 2 bukan mainan tidur tp lbh kepada  mengingtkan pada ak yg masih hidup ni supaya jgn leka dgn hidup ni...tp ak selalu berharap biarla yg baik itu akn terus baik dan bertmbh baik dan yg kurg baik itu menjd semakin baik dgn izinNYA...


 menerjah ke suatu alam,
tatkala kita tidur, 
terkadang ia wujud,
terkadang juga ia tiada,
sekadar mainan fikiran,
ataupun suatu petanda,
setenang air di laut,
ataupun bakal mengganas,
pada binatang yg wujud di bawah laut itu,
alam ini,
siapa sahaja mampu menerjahnya,
alam ini,
alam mimpi,
penuh dgn kebenaran,
dan jua penipuan,
pada siapa yg diberi petunjukNYA,
akan diperlihatkanNYA,
dan pada siapa yg leka,
dia sekadar tidak mengerti,
dan membiarkannya ia berlalu pergi,
damailah hati,
tenanglah kamu,
anggaplah ini cabaranmu,
dugaanmu,
tetapkanlah hati kamu,
pada yg benar. 



p/s: please treasure your love one, you deserve to get the happiness n the love,, it's being given by GOD to you, i always pray  for you my dear friends.


"You know you love someone when all you want for that person is happiness, though you are not part of it."

5/29/2010

aDAkaH eSoK mASih AdA?

alhamdulillah msh dipanjgkn umur..nk cite 1 kisah ni..xpenah tau pon lagu ni wujud dan xpenah dgr lgsg lagu ni..radio lg r da jarang dgr, tah ape mimpi tah td tbe2 je dgr radio ikim pas2 kluar lagu ni..1st time dgr lagu ni tros rs cam meremang bulu roma..n suddenly airmata mengalir mengenangkan betapa lekanya ak ngan perkara duniawi ni..2 blom tambah lg ngan kejahatan yg ak buat..n nak dibndgkan dgn amal kebaikan yg ada,berapa kerat jela...huhuhu..ape2 pon, jom muhasabah kawan2! kenang kembali kesilapan kita dan berusahalah ke arah kebaikan..sesungguhnya Allah menyayangi hamba2NYA, xkirala hambaNYA baik or jahat tp dgn niat ke arah lbh baik insyaallah DIA akan membantu...



Oh Tuhan hambaMu ini kekeliruan
Sukar mencari jalan yang benar
Kerna dipaut hasut dunia
Mencintai yang lain lebih dariMu

Oh Tuhan hidayahMu pernah hadir
Hingga kering air mataku menitis
Namun terkadang aku berpaling
Kerna mengejar nikmat dunia sementara
Hari ini ku bimbangi
Jika terakhir hidup
Adakah lagi subuh esok
Untukku bernafas
Dan sujud mengabdi
PadaMu oh Tuhan

Berikan daku kesempatan
Menebus kesalahan
Lantaran dosa dan noda
Dan sengaja melupakanMu
Hadirkan damai sebelum di hujung nafasku
Hanya padaMu Tuhan

Oh Tuhan berikan daku petunjukMu
Untukku meniti ke jalan redhaMu
Izinkan daku mengulangi janji-janji yang baru
Taubat nasuha setulus untukMu

Oh tuhan...
Hanya kasihMu Tuhan
AmpunanMu ku damba

song by saujana-  Jika Terakhir Buatku



adakah esok masih ada? 
untuk kita berpijak di bumi yg nyata,
bumi milikNYA,
sungguh cantik sekali,
pinjamanNYA,
sementara,
berdoalah selalu sahabatku,
moga kita hidup dan mati dalam iman,
mungkin hari ini kita baik,
tapi boleh jadi esok hari kita jahat,
mungkin hari ini kita bersyukur,
tapi boleh jadi esok kita leka,
dan mungkin juga hari ini kita jahat,
tapi berkat doa dan kesungguhan boleh jadi esok hari kita jadi lebih baik,
semuanya hanya dalam pengetahuanNYA............

p/s: moga aku jadi lebih baik..amin


5/19/2010

::: penghujung itu tetap ada :::

tika malam mula menjelma,
saat itu ku renungi segalanya,
segala pahit manis pemberianNYA,
bermonologku dalam diam,dalam sepi dan sunyi kepadaNYA,
kekuatanku atas kebersamaan YANG MAHA ESA,

aku tidaklah sesempurna mana,
hambaMU yang hina,
lagilah mudah terleka,
tapi ku sentiasa berusaha,
cuba mengabdikan diri padaNYA,

aku semakin meningkat dewasa,
banyak lagi harus kulalui,kutempuhi setiap dugaanNYA,
berbekalkan sedikit iman didada,
ku terus berjuang di atas jalanNYA,
mungkin tidak sehebat mereka,
yang lebih dekat denganNYA,

setiap apa yg terjadi renungilah kembali,
jgn sesekali mempertikaikan kenapa diberi sebegini,
kerna stiap yang diberi,
ALLAH mengerti,
akan stiap kekuatan hambaNYA yg tersendiri,

ALLAH tidak meminta kita begini,
tp dgn stiap apa yg kita dapati,
DIA  hanya mahu menguji,
adakah hambaNYA masih menyayangi,
masih tulus mencintai,
akan siapa sebenarnya YA ILAHI,

bersyukurla kita,
dgn stiap pemberiannya,
umur,sahabat,ilmu, keluarga,
ALLAH tidak pernah meminta,
supaya kita membayarnya,
cukupla sekadar kita,
terus mengingatinya dan beramal untukNYA,

kerna dgn stiap amal yg kita ada,
akan mampu membimbing kita,
tika kita berada disana,
saat kita berjumpa denganNYA....




p/s: moga diriku tidak leka dgn duniawiMU, kerna aku sendri masih kurang amalnya, rasa malu untuk berjumpa dgnMU..... merasakan diri terlalu hipokrit dan tidak pernah merasa diri ini baik...ku mohon YA RABB ampuni daku dan keluargaku serta sahabat2ku..

5/18/2010

<<< ALLAH menyayangimu >>>

salam..bersyukur kerana msh dipanjangkan umur dan dapt menghirup udara milikNya..kebelakangan ni petang2 salu je ujan siap ade petir panah kilat sume2 la..kdg2 2 terpk gak,nak kiamat da ke?? ish..saspen lak~huhu..amal pon xbyk lg canela nak jmpe ngan tuhan nanti..huhu,kite ni dok sbok pk exam,cuti,hiburan smpai2 kadg2 2 blh terlupe persediaan nk jumpe tuhan da ready ke blom?

hehe kat sini nk cite 1 kisah psl sorang sahabat ni..dia adlh sahabat saya,kami berkongsi perkara dan kisah yg sama. pada saya dia biasa je,xde pape yg menarik pon ttg diri dia,tp 1 perkara yg saya perasan die seorg yg tabah.tabah dlm menghadapi dugaan. padanya stiap perkara yg berlaku ada hikmahnya dan dgn setiap dugaan yg dihadapinya juga membuatkan dia rasa bahawa Allah semakin lama semakin menyayanginya.

dia tidakla pandai mana pon,tidak cantik,tiada apa pada dirinya kalau hendak dibandingkan dgn perempuan2 di luar sana yg makin hari makin teruk rasanya.tapi pada dia, keluarganya adlah no.1, dan seterusnya rakan2 yg lain adlh org yg plg dia sayangi. dia pernah bagitau saya dia ada seorang rakan dan dia sngt menyayanginya.ibunya pernah memberitahu bahwa kite hendaklah kasih dan sayang sesama umat walaupun berlainan jantina. dan atas dasar dia menyayangi sahabatnya itulah membuatkan dia rasa berdosa.berdosa pada diri,pada tuhan kerna pada asalnya dia menyayangi sahabatnya kerna dia ingin sekali melihat sahabatnya berubah tp kini perasaannya sudah bertukar menjadi lain..

lalu kini sahabat saya telah mengambil kata putus mahu menjauhkan diri drpd sahabatnya itu kerana tidak mahu zina hati bermaharajalela dlm dirinya. pernah sekali sahbatnya meminta jawapan mengapa dia harus dijauhi namun sahabat saya tiada kekuatan untk memberitahu..mungkin ada hikmah atas apa yg berlaku kerna berhari2 dia memohon minta dijauhkan dan akhirnya kini dia merasakan bhwa Allah semakin menyayanginya. Allah semakin dekat dihatinya dan dia yakin bahawa Allah telah merencanakan yg terbaik untuknya.mungkin pada suatu ketika dahulu tidak dinafikan dia mengharapkan agar itu adlh jodohnya tapi kini dia tahu bahawa Allah akan memberikan yg terbaik untuknya dan sebab itu jugalah dia berazam mahu lebih mendekatkan diri padaNya kerna dia tahu bahawa Allah sgt menyayanginya dan DIA tahu bahwa sahabat saya ini mampu mengharunginya.

baru2 ni sahabat saya menghadapi exam. dia tiada keyakinan langsung pada examnya. padanya, dia rasa menyesal atas apa yg berlaku tp entah bagaimana dia telah mampu melakukan dgn baik sekali.dia dapat merasakan bahawa Allah membantunya dan Allah ingin sekali melihat dia memohon padaNYA. padanya juga dia dapat merasakan stiap apa yg berlaku Allah berada dekat dgnnya. dugaan menjadikannya lebih kuat.dia sudah mampu melupakan stiap perkara yg pernah mengganggu fikirannya.dia fokus pada peljarannya kerna matlamat utamanya adlh mahu memberikan yg terbaik buat kedua ibubapanya dan menunjukkan contoh yg terbaik untk adik2nya.

padanya untuk jngka masa akan dtg dia tahu Allah telah merencanakan yg terbaik untuk hidupnya.mungkin lebh susah ataupun mgkn lebih mudah. dugaan yg diberiNYA sesuai dgn keadaan hambaNYA.saya sebagai sahabatnya ingin sekali berusaha menjadi sepertinya. dia tidak cepat melatah bila ujian dtg menimpanya.padanya ujian itu membuatkan dia lebh dekat padaNYA.

ingin sekali saya tujukan perkara ini pada sahabat saya dan juga sahabat yg lain bahawa sesungguhnya ALLAH sangat menyayangimu, tidak pernah sekalipun DIA melupakanmu, dan ingtlah bhwa DIA rindu sekali untuk mendengar suaramu.... bermohonlah padanya moga kita mampu menjadi orang yg lebih baik, tabah atas setiap dugaan yg menimpa dan ingtlah bahawa..... HE promise that HE will always be there for you..............

to my sahabat yang bernama sym...hidup tak selalunya indah tapi ianya akan menjadi indah andai kita menghargai setiap apa yg kita miliki, bersyukur dgn stiap nikmat yg diberi.. tabahlah kamu dan percayalah pada janji-janjiNYA...



p/s: moga aku lebih tabah dan aku tahu Allah sgt menyayangiku.

5/07/2010

::: he's my idol :::

tika itu,
ku masih kecil,
putih sesuci kapas,
dibelai dan diazankan,

tika itu,
gembiranya dia  dgn kehadiranku,
didoakan moga aku menjadi anak soleh,
diajarkan aku,
satu persatu tanpa jemu,

tika itu,
tidak pernah jemu mencari nafkah,
memegang amanah yg diberi,
sebagai ketua keluarga,

tika itu,
tiada apa,
hanya sebuah keluarga bahagia,
tanpa sebarang harta berharga,

tika itu,
akulah harta paling berharga,
pinjaman dariNya,
diajarkan aku selaras dgn syariat islam,

******************************************************

sehingga kini,
tanpa henti,
masih terus gagah berdiri,
mencari rezeki,

sehingga kini,
sentiasa menguatkan diri,
agar mampu memberi,
sgala yg terbaik buat kami,

sehingga kini,
diriku banyak mempelajari,
agar aku mampu berdiri,
seteguh dirinya yang tidak pernah berhenti,
yang sentiasa berusaha mencari,

sehingga kini,
aku masih mempelajari.
mahu jadi sepertinya,
tidak kenal erti jemu,
tidak kenal erti patah semangat,
tidak kenal erti penat lelah,


kerana baginya,
semua ini adalah milikNya,
syukuri akan nikmatNya,
kerna itulah kita diciptaNya,
agar sentiasa patuh padaNya,

ya,
bagiku dia seperti itu,
kerna itu dia tidak pernah jemu,
dan bagiku,
ingin sekali ak sepertinya

ku syukuri dgn pemberian Ilahi,
kerna dikurniakan dia buat kami,
kerna dia aku kan terus berbakti....



thanks dad! saranghae my daddy=)
by the way, ensem x papa saye?? hehe=p

p/s: kalau umi terbace ni, i pon sayang umi jugak tau3 ^____________^