7/27/2010

there always a reason why something happened...

Assalamualaikum..
kaifa haalukum?
Alhamdulillah...setelah sekian lama menyepi dari dunia maya. Kini ana diberi keizinan untuk bertemu kalian.
Tak tersangka pengalaman menjadi seorang mahasiswi di salah sebuah universiti terkemuka di Malaysia memberikan banyak pengajaran dan seringkali membuatkan saya berfikir..
jadual waktu yang padat bermula dari jam 7 pagi hingga 10 malam adakalanya membuatkan saya berasa sungguh tertekan. ditambah lagi kelas bahasa yang berjam-jam lamanya.

But, like what i mentioned just now, there always a reason why this thing happen to me not to anyone else. Maybe, we could not find the reason because kita terlalu ikutkan perasaan.

 "ish!!! bencinya!!! asyik2 kelas bi..tak habis2..."

Kalau perkataan inilah yang kita selalu ungkapkan, macam mana kita nak dapat hikmah kejadian tersebut?

Ha! sebab itulah, kita perlu duduk, beristighfar. Fikir dalam2. Kenapa Allah bagi aku banyak kelas? Mungkin sebab subjek bahasa aku tak elok sangat. Mungkin sebab aku belum cukup bagus untuk berkomunikasi dengan orang. and there are other reasons that you can think when you can calm yourself.

So, don't ever give up whenever you have encounter any problem.
Think deeply. InsyaAllah you will get it.

7/08/2010

<<< FikIRkaN >>>

alhamdulillah msh dipanjgkan umur until today,,thanks god! rindu btol r ngan blog ni,rase cam susa btol nk tinggalkan, bak kate bahasa korea "bogosyipoeyo" i miss you! hai blog2....sibek blog ni ak share,kalo ak buat blog sendri,xke naya je! byk gak story nk cite sepnjg ak cuti ni,,meninggalkan alam siber yg da lame xjengok, tgk tv, layan kerenah adek2,,makan,minum, tido,jenjalan,,,macam2 r..

baru2 ni ak ade tnye dina,cam bese r,adek yg paling ak rapat, jaoh gak beza umo kitrg..haha,dina 6 tahon n ak plak ** tahon..(umur dirahsiakan demi kepentingan peribadi) hahaha..mcm penah ak cite sblom ni kangen sama kamu =) saje tergerak ati nk tnye die memandangkan byk perkara yg dia da blaja mase kat skola bab solat,doa2, baca2 n mcm2 r,,

**********************************************************************************

"dina,dina tau x mati 2 ape?"
"mati 2 macam org 2 kene tembakla.."
"abes 2, kalo org 2 xkene tembak maksudnye die xmatila?"
"takla, die xmati pon,kalo kene tembak baru mati.."

**********************************************************************************
"tepi2, saye nk terjun dari katil ni,,nak terjun bunuh diri"
"dina, awak jgn cakap macam 2 tau, xbaek,,ok sayang?"
"ok,tepi2,,saye nk terjun ni,,"


***********************************************************************************

2 situasi yg berbeza..tapi memberi maksud yg sama.. situasi 1 berlaku bile ak n dina tgk tv, n situasi 2 dalam bilik yg ada katil 2 tingkat n atas lantai ade tilam tok dina maen2 ngan adeknye..main lompat2la katekan,semput ak dok tegor2 jgn lompat2 tapi tegar btol,,tetap nk maen gak! adehh~~

cuti2 ni ade gakla ak bace beberape majlh yg ade menyebut psl 
MATI n baru td ak br tgk 1 cite yg ak rase org ramai da tgk sjk dulu tp ak yg terhegeh2 baru dpt peluang tok tgk n kebetulan cite ni kua tv plak,lagi r ak nk sgt tgk apela yg besnye kan...cite ape ye korang??? cite ni ak cube kaitkan dgn pembacaan yg ak pena baca seblom2 ni berkenaan MATI

act, bile sebot tentang perkara ni,takot gak senanye,,yela,,kdg2 kite ni leka kan,,jarang sgt diperingatkan oleh org laen n jarang sgt memperingatkan diri kita sendri,,,yela,sape yg nk ckp pasal mati kan,,xkanla tibe2 kite nk jmpe kawan2 kite tros kite nk ckp.. 
"ingtla mati kawan2,,umur makin tua n kubur pun mula memanggil2"
 xke terkejot kwn2 kite 2...yg xde sakit jantung tros dpt hypertension,,yg asthma die ok tros jadi kelamkab0t trun naik nafas die dgr kite ckp cam2,,yg xde migrain plak tros ade migrain tbe2,, n paling sedih tbe2 kawan2 jaohkan diri dari kite sbbnye konon2nye kite da  berubah jd baek padahal kite cume nk mengingtkan sesame kite je cumenye kite da tersalah gayanye....kesian!(macam dialog dlm cite madu 3 plak) kesian....

islam itu syumul..lengkap dgn segala2nya..sebab itula bile kite nk membuat teguran ke,nasihat ke,biarla secara berhikmah,xperlula nk tros terjah2 kan,,mgkn ade org secara perseorngan die lebih mendengar nasihat kite,mgkn juga die tak kesah if ditegor dalam perkumpulan,secara beramai2,,sebab 2la bile kite nk sebot tentang MATI,,mengingatkan pada rakan2 kite perlula ada pendahuluannya dulu,barula masok ke isinya,kemuncaknya dan akhir sekali penutupnya..   .barula seimbang=) org yg mendengar,akan tros mendgr dan kmudian akan menghayatinya,,org yg memberi kata pula akan tros menusuk ke kalbunya andai dia btol2 memahami apa yg diperkatakannya...sbb 2 kite seharusnya berfikir sblom berkata2... 

"kerana pulut,santan binasa..kerana mulut,badan binasa"

pegangla kata2 ni sebabnye kite yg hidop pada zaman moden ni,makin ramai yg berckp tanpa berfikir terlbh dahulu,,seeloknya bila memikirkan ttg kata2 ni,,persahabatan mungkn dpt diselamatkan,,perkahwinan mgkn dapat diselamatkan,jiran tetangga mgkn akan  hidup aman damai,,negara mgkn tidak akan  kucar kacir dan agama dpt diselamatkan...semuanya mungkin dapat diselamatkan andai kite berfikir sblom berkata2...

berbalik pd cite yg ak tgk kat tv td,,"titanic",,ok,,cite ni no sensored sbb da kene tapis walopun dulu rsnye ak mmg teringn nk tgk tp ms 2 ak kecik lg kot so xleh tgk n now ade kesempatan dpt tgk so tgk r kan,,nk tgk kat tenet cam mls gile je..da kua tv apelagi..tgk r! ckp psl cite ni,,,kapal yg tenggelam menyebbakn kematian ramai org,,air yg deras,,lautan atlantik itu,,orang yg sihat,,yg kaya semuanya mati dalm sekelip mata...tbe2 ak teringat kisah laut mati,,kisah bahtera nabi nuh,,n mcm2 lagi kisah zmn nabi dulu yg menyebbkan ALLAH murka pada sesuatu kaum itu lalu DIA menurunkn siksaanNYA...

 tapi sayangnya,, xramai yg mengingati kisah2 nabi2 kita zaman dulu, dijadikan sebgai iktibar,pedoman,,,xdinafikan ak sendri kdg2 terlupa n xsemua ak tau,,,huhu..

zaman ni,,masih ramai lagi yg dihantar ke sekolah2 agama dgn harapan anak2 dpt menjd anak yg baik, dpt mempelajari kisah2 zaman nabi,,dan mgkn juga diharpkan dpt menjd seorg anak yg soleh yg dpt mendoakan kesejahteraan buat ibubapanya andai ibubapanya sudah tiada...kerana dgn doa anak yg soleh mgkn dpt membantu ibubapanya yg penah membuat kejahatn semasa hayatnya,,, tapi,,sedarkah kita??? 

kita semua akan MATI,,tidak berkecuali tetapi dgn amalan dan doa anak soleh inilah mampu membantu kita,,dgn amaln dan sedekah jariah kita dpt membantu kita..dgn ilmu yg bermanfaat yg disampaikan kpd org lain mampu membantu kita setelah kita MATI...bukannya duit,,bukannya harta,,bukannya rupa,,pangkat... 

sedih tau bila seorg ibu atau bapa yg telah meninggal dunia tp xde sorg anak pon yg mendoakan untk mereka...sedih tau bila kita sendri yg bakal MATI tapi xde 1 amalan kebaikan pon yg kita lakukan sbgai bekalan untuk diri kita,,,kita mgkn terlupa dunia ni sementara,,,nk enjoy tp ada batasannya,,nk melakukan kejahatan ada balasannya,,,nk melakukan kebaikan ada pahalanya... teringat ak kat 1 peristiwa,,

"xsabar dina nk solat,,solat ni seronok tau kak!"
"nape seronok dina??"
"seronok sbb dapat pahala,,org yg solat ALLAH bagi pahala"

bagusnye la bile seorg budak sekecik ni boleh memikirkan ttg pahala tp kite yg da besa panjg ni dosa pahala pon maen blasah je...2la die manusia dewasa tp mempunyai akal yg xsempurna...just tau pk keseronokan je...huhu

"dina nk tolong kakak cuci pingganla"
"xyala dina,,akak nk cepat lagipun nnti dina tolong lambt plak jadinye.."
"xpe,dina nk tolong,,bile kite tolong nnt kite dapat pahala"
"oh good girl!"
"kakak cuci pinggan biar dina yg pegang pinggan ni kasi kat akak"
"ok sayang"

walaupun kanak2 sekecil itu mngkn tidak mengerti apekah mksd pahala itu,tp kite yg da dewasa ni..da terlebih tau ape 2 pahala,,,dosa,,kebaikan,,kejahatan...senang cite ak sendri la...kdg2 lupa tp bila diingatkan ttg perkara2 mcm 2 oleh adek ak yg kecik ni akan membuatkan ak terfikir alangkah bgsnye kalau ak mempunyai fikiran mcm 2 all the time,,supaya ak xleka,xlalai......tp itula manusia...insan itu sendri bersifat pelupa dan dgn sifat ini jugala wujudnya manusia yg pelbagai,,yg bertindak supaya saling ingat mengingati...saling lengkap melengkapi....saling nasihat menasihati,,,,,dgn amal yg sedikit,mgkn dpt membantu kita kelak bila kita berhadapan denganNYA,,,sebelum kite MATI tanpa ada apa2...



andai diri xdpt nk dibimbing,
usahakanla ia,
carilah penawarnya,
jgn dibiar diri terkapai2,
tanpa arah,
tanpa hala,
ALLAH tidak rugi,
tapi kitala yg akan rugi,
saat kita bertemuNYA,
jiwa kita kosong,
bekalan juga tiada,
ilmu tidak diguna sebaiknya,
malah anak yg soleh juga tiada,
untuk mendoakan kita,
andai dipnjgkn umur kita menjadi seorang ibu,
mahupun seorang bapa,
sedihkan...
apa sahaja yg tinggal sahabatku?

dunia makin kejam,
makin dahsyat,
aku takut,
andai tiba suatu masa,
tiada siapa mahu mengingtkan aku,
tentang MATI,
yang tiada berkecuali,
cukup sudahkah amalan kita?
andai ada amalan ikhlaskah kita?
kawan2,keluarga,masyarakat sekeliling,
dapatkah membantu kita?
sedihkan...
apa sahaja yg tinggal sahabatku?


p/s: aku tidak sempurna,,kau juga tidak sempurna,tiada siapa sempurna,,tapi andai kita saling ingat mengingati, seolah2nya aku telah membantu engkau, dan engkau juga telah membantu aku, bukankah hidup harus saling lengkap melengkapi?? 
fikirkan wahai sahabatku...